.....أكثر من قول لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم,فإنها كنزمن كنوز الجنة..حديث صحيح......,ما أسفل الكعبين من الإزار فهو في النار..رواه البخاري والنسائي..,يا رسول الله أنهلك وفينا الصالحون؟؟..قال نعم ,إذا كثر الخبث (متفق عليه)..,الوالد أوسط أبواب الجنة..فإن شئت فأضع هذا الباب أو احفظه...,لا يدخل الجنة قاطع ..أي قاطع رحم..(متفق عليه)...,الحياء شعبةمن الايمان ..حديث صحيح..آية الإيمان حب الأنصار..وأية النفاق بغض الأنصار..(رواه البخاري)..من أشار إلي أخيه بحديدة فإن الملائكة تلعنه حتي ينتهي (رواه مسلم)...,سباب المسلم فسوق وقتاله كفر ..(متفق عليه)...,بحسب امرئٍ من الشر أن يحقر أخاه المسلم..(رواه البخاري ومسلم وأصحاب السنن)..ما تواضع أحد لله إلا رفعه ,وما زاد الله عبدا بعفوٍ إلا عزاً...,وتجد شر الناس ذا الوجهين..,الذي يأتي هؤلاء بوجه..وهؤلاء بوجه..(رواه البخاري ومسلم ومالك)...,ذمة المسلمين واحدة ,يسعي بها إدناهم.فمن أخفر مسلما فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين.لا يقبل الله منه يوم القيامة عدلاً ولا صرفاً..(رواه مسلم وغيره)...لو أنكم تتوكلون علي الله حق التوكل...لرزقكم كما يرزق الطير..تغدو خماصاً وتروح بطاناً..(رواه أحمد وصححه الألباني)....,إن الله تعالي يبسط يده بالليل ليتوب مسئ النهار..,ويبسط يده بالنهار ليتوب مسئ الليل..حتي تطلع الشمس من مغربها ...(رواه مسلم)...يقول الله-عزوجل- أخرجوا من النار من ذكرني يوماً أو خافني في مقام..رواه البيهقي والترمذي..وقال حديث حسن.....اتقوا الله..وصلوا خمسكم,وصوموا شهركم,وأدوا زكاة أموالكم,وأطيعوا أمراءكم..تدخلوا جنة ربكم..رواه الترمذي..وقال حديث حسن صحيح....,« . . . وهل يكب الناس على وجوههم أو على مناخرهم إلا حصائد ألسنتهم » [رواه الترمذي]....,« إن العبد ليتكلم بالكلمة ما يتبين فيها، يزل بها إلى النار أبعد مما بين المشرق والمغرب » [متفق عليه]....,«اللهم إني أسألك فعل الخيرات وترك المنكرات وحب المساكين،وإذا أردت في الناس فتنة فاقبضني إليك غير مفتون» أخرجه مالك والترمذي..,«ما من مسلم يصيبه أذى, من مرض فما سواه إلا حط الله به سيئاته كما تحط الشجرة ورقها» أخرجه البخاري ومسلم..,«لا يموتن أحدكم إلا وهو يحسن الظن بالله» أخرجه البخاري ومسلم...,«أعذر الله إلى امرئ أخر أجله حتى بلغ ستين سنة» أخرجه البخاري. أي لم يبق عذر لمن بلغ الستين من العمر...,«لا تقوم الساعة حتى تخرج نار من أرض الحجاز تضيء أعناق الإبل ببصرى» أخرجه البخاري ومسلم...,«يقبض الله الأرض يوم القيامة, ويطوي السماء بيمينه, ثم يقول: أنا الملك أين ملوك الأرض» أخرجه البخاري ومسلم...,«ما من صباح إلا وملكان يقولان: يا طالب الخير أقبل, ويا طالب الشر أقصر, وملكان موكلان يقولان: اللهم أعط منفقاً خلفاً, وأعط ممسكاً تلفاً» أخرجه البخاري مختصراً وأحمد..,إذا أراد الله بقوم عذاباً أصاب العذاب من كان فيهم, ثم بعثوا على نياتهم» أخرجه البخاري ومسلم..,« أول ما يقضى بين الناس يوم القيامة في الدماء» أخرجه البخاري ومسلم والنسائي والترمذي..,مثل الصلوات الخمس كمثل نهر جار غمر على باب أحدكم يغتسل منه كل يوم خمس مرات> رَوَاهُ مُسلِمٌ...,يتعاقبون فيكم ملائكة بالليل وملائكة بالنهار، ويجتمعون في صلاة الصبح وصلاة العصر، ثم يعرج الذين باتوا فيكم فيسألهم وهو أعلم بهم: كيف تركتم عبادي؟ فيقولون: تركناهم وهم يصلون وأتيناهم وهم يصلون> مُتَّفَقٌ عَلَيهِ...,من غدا إلى...,بشروا المشائين في الظلم إلى المساجد بالنور التام يوم القيامة> رَوَاهُ أبُو دَاوُدَ وَالتِّرمِذِيُّ...,من شهد العشاء في جماعة كان له قيام نصف ليلة، ومن صلى العشاء والفجر في جماعة كان له كقيام ليلة> قال الترمذي حديث حسن صحيح....,إن بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة> رَوَاهُ مُسلِمٌ...,إن أول ما يحاسب به العبد يوم القيامة من عمله صلاته، فإن صلحت فقد أفلح وأنجح، وإن فسدت فقد خاب وخسر، فإن انتقص من فريضته شيئاً قال الرب عز وجل: انظروا هل لعبدي من تطوع فيكمل بها ما انتقص من الفريضة؟ ثم تكون سائر أعماله على هذا> رَوَاهُ التِّرمِذِيُّ وَقَالَ حَدِيثٌ حَسَنٌ...,خير صفوف الرجال أولها وشرها آخرها. وخير صفوف النساء آخرها وشرها أولها> رَوَاهُ مُسلِمٌ...,أقيموا الصفوف، وحاذوا بين المناكب، وسدوا الخلل، ولينوا بأيدي إخوانكم، ولا تذروا فرجات للشيطان، ومن وصل صفاً وصله اللَّه، ومن قطع صفاً قطعه اللَّه> رَوَاهُ أبُو دَاوُدَ بإسناد صحيح....,عن عائشة رَضِيَ اللَّهُ عَنها أن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم كان لا يدع أربعاً قبل الظهر، وركعتين قبل الغداة. رَوَاهُ البُخَارِيُّ...,عن ابن عمر رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما أنهما سمعا رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم يقول على أعواد منبره: <لينتهين أقوام عن ودعهم الجمعات أو ليختمن اللَّه على قلوبهم ثم ليكونن من الغافلين> رَوَاهُ مُسلِمٌ...,إذا دخل أهل الجنة الجنة يقول اللَّه تبارك وتعالى: تريدون شيئاً أزيدكم؟ فيقولون: ألم تبيض وجوهنا؟ ألم تدخلنا الجنة، وتنجنا من النار؟ فيكشف الحجاب، فما أعطوا شيئاً أحب إليهم من النظر إلى ربهم> رَوَاهُ مُسْلِمٌ...,إن في الجنة شجرة يسير الراكب الجواد المضمَّر السريع مائة سنة ما يقطعها> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ...,قال اللَّه تعالى: يا ابن آدم إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان منك ولا أبالي، يا ابن آدم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك ولا أبالي، يا ابن آدم إنك لو أتيتني بقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئاً لأتيتك بقرابها مغفرة> رَوَاهُ الْتِّرْمِذِيُّ وَقَالَ حَدِيْثٌ حَسَنٌ...,لا تخصوا ليلة الجمعة بقيام من بين الليالي، ولا تخصوا يوم الجمعة بصيام من بين الأيام إلا أن يكون في صوم يصومه أحدكم> رَوَاهُ مُسْلِمٌ.....,لا صلاة بحضرة طعام، ولا هو يدافعه الأخبثان> رَوَاهُ مُسْلِمٌ....,: <إذا دعا الرجل امرأته إلى فراشه فأبت فبات غضبان عليها لعنتها الملائكة حتى تصبح> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ....,لا تباشر المرأة المرأة فتصفها لزوجها كأنه ينظر إليها> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.....,لا تسموا العنب الكرم؛ فإن الكرم المسلم> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ، وهذا لفظ مسلم....,(من أحدث في أمرنا هـذا مـا لـيـس مـنه فهـو رد ). متفق عليه...,عن أبـي رقــيـة تمـيم بن أوس الـداري رضي الله عنه ، أن النبي صلى الله عـليه وسـلم قـال :( الـديـن النصيحة )....,ما نهيتكم عنه فاجتنبوه ، وما أمرتكم به فأتوا منه ما استطعتم ، فإنما أهلك الذين من قبلكم كثرة مسائلهم واختلافهم على انبيائهم ). رواه البخاري ومسلم....,( دع ما يـريـبـك إلى ما لا يـريـبـك ).رواه النسائي والترمذي وقال حديث حسن صحيح...,( من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعـنيه ) .حديث حسن ، رواه الترمذي وابن ماجه....,( لا يحل دم امرىء مسلم [ يشهد أن لا إله إلا الله ، وأني رسول الله ] إلا بـإحـدي ثـلاث : الـثـيـب الــزاني ، والـنـفـس بـالنفس ، والـتـارك لـد يـنـه الـمـفـارق للـجـمـاعـة ).متفق عليه..,( اتـق الله حيثما كنت ، وأتبع السيئة الحسنة تمحها ، وخالق الناس بخـلـق حـسـن ).رواه الترمذي وقال : حديث حسن ، وفي بعض النسخ : حسن صحيح ..,عـن أبي العـباس عـبد الله بن عـباس رضي الله عـنهما ، قــال : كـنت خـلـف النبي صلي الله عـليه وسلم يـوما ، فـقـال : ( يـا غـلام ! إني اعـلمك كــلمات : احـفـظ الله يـحـفـظـك ، احـفـظ الله تجده تجاهـك ، إذا سـألت فـاسأل الله ، وإذا اسـتعـنت فـاسـتـعـن بالله ، واعـلم أن الأمـة لـو اجـتمـعـت عـلى أن يـنـفـعـوك بشيء لم يـنـفـعـوك إلا بشيء قـد كـتـبـه الله لك ، وإن اجتمعـوا عـلى أن يـضـروك بشيء لـم يـضـروك إلا بشيء قـد كـتـبـه الله عـلـيـك ؛ رفـعـت الأقــلام ، وجـفـت الـصـحـف ).رواه الترمذي [وقال : حديث حسن صحيح إن مما أدرك الناس من كلام النبوة الأولى : إذا لم تستح فاصنع ما شئت ).رواه البخاري ...,( الطهور شطر الإيمان ، والحمد لله تملأ الميزان ، وسبحان الله والحمد لله تملأن – أو : تملأ – ما بين السماء والأرض ، والصلاة نور ، والصدقة برهان ، والصبر ضياء ، والقرآن حجة لك أو عليك ؛ كل الناس يغدو ، فبائع نفسه فمعتقها ، أو موبقها ..رواه مسلم ...,كل سلامى من الناس عليه صدقة كل يوم تطلع فيه الشمس تعدل بين اثنين صدقة ، وتعين الرجل فى دابته فتحمله عليها أو ترفع له عليها متاعة صدقة ، والكلمة الطيبة صدقة ، وبكل خطوة تمشيها إلي الصلاة صدقة ، وتميط الأذي عن الطريق صدقة ).رواه البخاري ومسلم...,: ( من رأى منكم منكرًا فلغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعـف الإيمان ).رواه مسلم ...,( لا تحاسدوا ، ولا تناجشوا ، ولا تباغضوا ، ولا تدابروا ، ولا يبع بعضكم على بيع بعض ، وكونوا عباد الله إخوانا ، المسلم خو المسلم ، لا يظلمه ولا يخذله ، ولا يكذبه ، ولا يحقره ، التقوى ها هنا ) ويشير صلى الله عليه وسلم إلى صدره ثلاث مرات – ( بحسب امرىء أن يحقر أخاه المسلم ، كل المسلم على المسلم حرام : دمه وماله وعرضه ).رواه مسلم ...,( إن الله تعالى كتب الحسنات والسيئات ، ثم بين ذلك ، فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة ، وإن هم بها فعملها كتبها الله تعالى عنده عشر حسنات إلى سبعمائة ضعف إلى أضعاف كثيرة ، وإن هم بسيئة فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة ، وإن هم بها فعملها كتبها الله عنده سيئة واحدة ).رواه البخاري ومسلم...,( كن في الدنيا كـأنـك غـريـب أو عـابـر سبـيـل ).وكـان ابـن عـمـر رضي الله عـنهـما يقول : إذا أمسيت فلا تـنـتـظـر الصباح ، وإذا أصبحت فلا تـنـتـظـر المساء ، وخذ من صحـتـك لـمـرضـك ، ومن حـياتـك لـمـوتـك ...رواه البخاري ...,( لا يؤمن أحدكم حتي يكون هواه تبعا لما جئت به ..حديث حسن صحيح ...,..سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت ..أستغفرك وأتوب إليك

Saturday, May 12, 2007

الجوهرة .... والازاز

لا سلام ... ولا كلام
اصحوا بقى علشان ننام
لما تصحى من النوووم وتلاقي شباكك جايب برد جاااامد جدًا ....هتعمل إيه؟
أكيد هتقوم وتقفل الازاز بتاع الشباك

لما تبقى سايق العربية وماشي في الطريق .... وفجأة قامت عاصفة ترابية .....هتعمل إيه؟؟؟
بالذكاء الفني ...برضه هتقفل ازاز العربية

طيب .... لما تبقى مدرس في مدرسة وبتشرح حصة علوم ..أو أحياء ....أو أي مادة .... وفصلك بيطل على حوش المدرسة اللي صادف فيه حصة ألعاب دلوقتي .... هتعمل إيه؟؟؟

أكيد برضه هتقفل الازاز علشان صوت الولاد في الحوش عاااالي .... والحصة عايزة تركيز
يبقى نفهم من كده .... إنه على الرغم من إن الازاز .... شيء ملموس ... ومستخدم ... وكلنا بنمسكه .... نفهم من كده ... إن له أهمية كبيرة جدًا في حياتنا .... ياااااه ..... تخيل حياتنا بدون إزاز .... كانت هتبقى عاملة إزاي؟؟؟؟
طيب .... وانت ماشي في الشارع لقيت محل جواهرجي .... وعارف إن عنده جوهرة مستخبية جوه في المحل .... الجوهرة دي تساوي نص مليون .... هل الجوهرة دي ليها قيمة زي الازاز؟؟؟
أكيد غالية جدا .... ومش أي حد هيعرف يوصلها أو يلمسها غير اللي يقدر على تمنها
بس يا ترى الجوهرة دي قيمتها إيه عند الناس؟؟؟
نسأل سؤال لولبي .... علل ... أيهما أفضل ولماذا؟؟؟
الجوهرة ولا الازاز؟؟؟
أنا بقول إن الازاز بيمنع عنا التراب والحر والبرد والدوشة ... لكن الجوهرة ... يا دووووب زينة
يبقى مين الأفضل؟؟؟ الجوهرة البعيدة عن الناس والناس بيقولوا آآآآه دي جميلة ؟؟؟؟ ولا الازاز اللي فـ وسط الناس ... والناس بيقولوا آآآآه ده مفيد؟؟؟؟

لما تصحوا م النوووم ...محدش يسأل يعني إيه الكلام ده لإني مش فاهمه

26 comments:

3ashe2elro7 said...

بس يا اسطى من الآخر كده
الازاز هوه اللى حافظ قميه الجوهره
لو مفيش ازاز يبقى قيمه الجوهره عند صاحبها تساوى صفر لانها هتتسرق
وقتما لا ينفع البكاء على اللبن المسكوووووب
بس برده المسأله بسيطه هارد على سؤالك ببساطه
مسيرك تزهق من الجوهره علشان موديلها خلاص قدم و بقى وحش و هتتباع و ييجى غيرها
انما الازاز منقدرش نستغنى عنه
يبقى ايه الأحسن
والناس محتاجه اللى ينفع مش اللى يقولوا عليه اوووه لالا دى حاجه فنتاستك
ها بقى ناويى تختار مين جميلة ولا مفيدة

عصفور المدينة said...

الفرق هو الارتباط بالغرائز
اي حاجة بترتبط بالغرائز معظم الناس بتلغي العقل معاها
وإلا فإن السيف الحديد اجدع من السيف الذهب من غير ما يكون ده بيحفظ ده ولا حاجة ومع ذلك السيف الذهب برضه حاجة وجيهة أوي أوي
وبعدين فيه مشكلة انقح
الأكل اللي جوة الفاترينة والأكل اللي برة الفاترينة مين أحسن
والحدق يفهم

Unknown said...

ادينى صحيت من النوم و بالغيظ فيك فهمت البوست بتاعك المرة دى من اول مرة و الحمد لله ،انا معاك طبعا الازاز اللى بيحمى وبيعور اللى يفهمه غلط (اقصد اللى يمسكه)و اللى له دور ف الدنيا و مع الناس مهم جدا ،وده طبعا احسن كتير من الجوهرة اللى بعيدة عن الناس و خللى بالك الجوهرة دى كمان ممكن تكون نفسها تشوف الناس و الناس يشوفوهابس الجواهرجى له رأى تانى وعلى فكرة فيه جواهر كتير تشوفها من بعيد تفتكرها جوهرة و لكن بالعدسة تلاقيها حتى ماتساويش اردئ انواع الازاز

ثورة said...

أنا مفهمتش من كلامك اللى نيو ايميدج فهمه على فكره .. بس تحليله كان إضافه

أنا فهمت الازاز والجوهرة على انهم االفرق بين الاحتياج الأساسي والاحتياج الثانوي
فعلا الازاز أهم وأفيد والجوهرة أجمل وألمع
بس الازاز أساسي انما الجوهرة ثانوي


و برؤية نيو امدج برضو الازاز أساسي مع إنه مبيلمعش و أبقالك من الجوهرة

متضيعش الإزاز عشان جوهرة

david santos said...

Thanks for you work and have a good weekend

Halawa said...

كفاية تحاليل العلب خلصت من عندي
الناس جت مش لاقية حاجة تحلل فيها
أرجو من كل المحللين يرجعوا العلب القديمة
الجوهرة همسكها أخبطها في الازارز والاتنين يتدغدغوا
ايه اللي هيحصل
اللي اتكسر يتفشفش

مجـلة جــوا نـا said...

انت قلت عايز كلام جد بس خلاصة
مع ان حلاوة قالك
بس نقول بجد
شايف ان الازارز هو الخوف م المستقبل والمغامرة وبكرة والمجهول
والجوهرة هي الحاجة الحلوة اللي بندور عليها يعني صرااع مع الذات عادي جدن
مش محتاج كلاكيع
تيييييييييييييييييييييييييت

أخف دم said...

أنا رأيى ان الجوهرة أحسن عشان ممكن ابيعها واشترى مصنع إزاز .. أحط شوية منه فى العربية وشوية فى الفصل وشوية فى شبابيك البيت ..
والباقى اعيش بيه انا وولادى بقية حياتى ..
هات انت بس الجوهرة وأنا افرش لك الأرض إزاز

3ashe2elro7 said...

وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاء وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ }الرعد17
التفسير :من تفسير الجلالين
(فأما الزبد) من السيل وما أوقد عليه من الجواهر (فيذهب جفاء) باطلاً مرمياً به (وأما ما ينفع الناس) من الماء والجواهر (فيمكث) يبقى (في الأرض) زماناً كذلك الباطل يضمحل وينمحق وإن علا على الحق في بعض الأوقات والحق ثابت باق (كذلك) المذكور (يضرب) يبين (الله الأمثال)

الناس الفاضيه اللى معندهاش حاجه بتنبهر بالجواهر و تبقى معجبه جدا بيها و الناس الكويسه برده بتعجبها الجواهر بس بيبقى فاهمين الفرق بين الجوهرة و الازاز .. عارفين قيمة كل واحد من الاتنين و عارفين ايه اللى يعجبهم و ايه اللى يفيدهم مقدرين اللى يفيدهم اكتر م اللى بيعجبهم فشوف بقى الناس اللى يهموك و بتتعامل معاهم مين م الاتنين

اللى عنده مبدأ و عنده هدف ورساله عايزها توصل للناس لازم يبقى من نوع الازاز اللى بيحمى و يستحمل و يشيل مش علشان الناس انما علشان رسالته بس ده ميمنعش انه بيحب الناس لو كان من نوع الجوهره يبقى رسالته استحاله توصل الناس لانها لو وصلتهم و شافوا انه جوهره هيقولوا مستحيل نعمل زيه صعب اوى نبقى جوهرة يبقى هوه اللى كان السبب ان رسالته تفشل فى الوصوصل للناس

sakayar said...

شكرا لكل اللي علقوا ومتابعكم إن شاء الله

بسمه عبدالباسط said...

أعتقد أن الأزاز أفضل لأن له أستخدمات كتيرة وعمرنا ما بنستغنى عنه
لكن الجوهرة فايدتها أنها للزينة وشوية وبنزهق منها
يبقى الأزاز أفيد منها

Menas said...

انا شايفه ان الازاز اساسي وهو اللى بيحمي الجوهره
يعني لازم العقل
وانا مع نيو اميدج فى اللى قاله

ولولا الازاز كانت اتبهدل او حتى ضاعت الجوهره
او اقله هتخسر قميتها ومش هتفضل جوهره
فاهم قصدي


من الاخر احنا محتاجين للاتنين
والاتنين بيكملوا بعض


معلش ياسكايار رديت متاخر اوى اوى
بس والله النت كان محبوس بقاله فتره
منهم للى كلوا دراع جوزهم اللى عاملين الوصله

Anonymous said...

اول زيارة لمدونتك بس صدقني موضوعك حلو مووووووت وبيفكرني بحاجات كتيرة بالنسبة لينا زي الازاز واللي بيحمي الحاجات الغالية زي الحجاب مثلا اللي بيحمي لينا الجوهرة اللي وراه

sakayar said...

عاشق الروح 1 & 2
هوه إيه اللي جاب الجوهرة والازاز للبن المسكووووب ... تقصد إن اللبن قبل ما يكون مسكوب كان في الازاز ....ة ؟؟
الرد التاني بتاعك محسسني إني عامل غلطة وبتهاجمني ... بس شغااال

sakayar said...

عصفور المدينة
أنا حدق ...أنا حدق

نيو ايميدج
يعني انت شايف المشكلة في الجواهرجي مش في الجوهرة نفسها؟؟؟ ممكن .. أنا معاك ف ده

sakayar said...

ثوررررررة
والله انتو ناس زي الفل ... وكلامكم مايتشبعش منه
حياتنا كلها هتلاقيها ازاز وجواهر .. بس المهم امتى افرق بين فايدة ولازمة الجوهرة ... وفايدة ولازمة الازاز

david santos
je ne parle pas tres bien l'angle

sakayar said...

حلااااااوة
فيه عندي علب زباااادي ... تنفع ... يا زباااااال

sakayar said...

مجلة جوانااا

إيه الشرف الكبيييير ده ... بنفسك بتعلقي عندي ... يلا بقى معلش

ممكن تكون رؤيتك دي لإن الازاز رمز دايما للكسر ... فشايف إنه بالتفكير في المستقبل يبقى خوف من الكسر ... اما الجوهرة فهيه صاحبة القيمة اللي تقدر تجيب بيها كل اللي انت عايزة من الازاز ... بس ده لو تقدر تحصل عليها ومش هتحصل عليها إلا إذا كنت قريب منها ... فلازم الجوهرة تخرج من خزنة الجواهرجي لإيد الناس

sakayar said...

أخف دم

هتقابلك مشكلة وانت بتبيعها ... لو كنت بتفكر بدماغ زمان ... يبقى الجوهرة دي ورثتها عن جدي امنحتب .. وغالية عليا .. فلازم اللي يشتريها يحافظ عليها ... ولو فكرت بدماغ النهاردة ... لازم تبيعها بقيمة عالية علشان تجيب اللي انت عايزه ... مش هتبقى خسرت الجوهرة ... وكمان خسرت قيمتها

sakayar said...

bos bos
موافقييييين
شكرا للرأي

sakayar said...

ميناس

مشرفانا ف أي وقت حتى لو علقتي بعد ما اقفل البلوج وأنام
كده أغلبية في الرأي


قلوب حاااائرة
شرفتينا ... وربنا يجعلها قدم الخير ....هههههههه
أكيد حياتنا مليانة ازاز وجواهر بس مين واخد باله؟؟؟

MaMaDo said...

انا جه بس متاخر

سوسوال وجيه مش وجيه عزيز


انا هجبلك الزتونه من الاخر

بما انى رجل اقتصاد كتبر
احب اعرف ان ده بيتوقف على مدى اشباعك للازاز و لا للجوهره

يعنى
لما يكون عندك عندك الازاز بكميه و فيره
يبدأ
ما يوطلق عليه انسان فى البحث عن شى اخر
و هو الجوهره
و ده لما ايكون تم اشباعه من الازاز


و كده يكون مرونه الجوهره اعلى من مرونه الازاز

بس لما يبدأ كميه الازاز تقل يرجع الى هو الانسان فى البحث عنه و بكده يكون مرونه الازاز اعلى


فاهم حاجه انا مش فاهم حاجه


يلا خير
هات انت الجوهره و خد انت يا عم الازاز

sakayar said...

مامادووووو
انا مبحبش الخيااار أساسا.... خللوه .. ولا اقولك ... احشوووه بدل ما انتو واقفين كده

Anonymous said...

الجوهرة بستعمل في تقطيع الحديد والصلب والحاجات اللي الحديد نفسه ميثدرش يقطعها لأنها تتمتع بدرجة صلادة أعلى من الحديد بكتير
وبالتالي المكن اللي بنستعمله في تصنيع الإزاز هو نفسه يدين بالفضل للجوهرة
الجوهرة مشكلتها إن محدش عارف يقدر قيمتها
وبالتالي حتى الإزاز فضلوه عليها

sakayar said...

المجهووووول

واحياااانا بيعطوها قيمة فووووق قيمتها

واحياااانا بيبااااالغوا في الحفاظ عليها
دي الجوهرة طبعا
تحياتي

Anonymous said...

لو انت راضي باللي كتبوا في مدونتك عينة عشوائية
تقدر تقوللي هل الجوهرة فعلا حد قدر يعرف لزمة واحدة ليها زي مانا قلت على سبيل المثال الصلادة واستخدامها في التقطيع؟وده يدل على إن الجوهرة هي المظلوم الحقيقي
مش مهم تكون قيمتك المادية كبيرة أو قليلة، كل ده شكليات لأن في النهاية انت معاك تعاطف الناس زي ما الزجاج عمل
ولكن المشكلة إن الناس كلها تنكر إنك تستاهل قيمتك ودي متعالجهاش فلوس الدنيا
وكما قال الشاعر "هو ده الظلم الحقيقي"